
Schematy Pracy

Propozycja zamieszczonej bajki włącza do zajęć dowolną lalkę lub...
Temat: Jestem przedsiębiorczy.
Cel ogólny zajęcia: Wsparcie całościowego rozwoju uczniów podczas zajęć rozwijających umiejętności przedsiębiorcze i ekonomiczna.
Cele operacyjne: Doświadczenia w obszarach rozwojowych:
Poznawczy obszar rozwoju. Uczeń:
- zdobywa szeroko pojętą wiedzę w zakresie edukacji ekonomicznej,
- zwiększa świadomość odbioru komunikatów nadawanych przez wszechobecne reklamy komercyjne,
- kształtuje nawyk racjonalnego gospodarowania pieniędzmi, tj. planowanie zakupów,
- rozumie, iż pieniądze nie są wartością nieskończoną,
- dowiaduje się, jak należy zachowywać się w sklepie, w jaki sposób dokonywać zakupów,
- poprawnie analizuje i wykonuje polecenia nauczyciela,
- rozwija twórcze myślenie,
- kreatywnie i samodzielnie tworzy ruchy taneczne,
- zapamiętuje sposób wykonywania ćwiczeń,
- uważnie słucha,
- rozwija umiejętność myślenia przestrzennego i planowania ruchów podczas układania puzzli,
- porównuje, wskazuje cechy wspólne i różnice,
- ćwiczy koncentrację uwagi i pamięć,
- rozwiązuje problemy,
- utrwala umiejętności szeregowania, układania w odpowiedniej kolejności,
- uzasadnia swój wybór, analizuje i wyciąga wnioski, rozwiązuje problemy,
- ćwiczy pamięć i koncentrację uwagi,
- rozwija inteligencję matematyczną i ekonomiczną,
- dowiaduje się nowych informacji na temat szeroko pojętego oszczędzania,
- utrwala wiadomości z zakresu umiejętności literowania,
- uspokaja oddechy podczas ćwiczenia wymagającego dodatkowej koncentracji.
Społeczny obszar rozwoju. Uczeń:
- współpracuje w grupie w trakcie zadań grupowych i zespołowych,
- uczy się przyjmowania roli w grupie,
- rozwiązuje problemy w zespole,
- wspiera rówieśników we wspólnych zadaniach,
- dba o jak najlepsze wykonanie zadania w duecie, grupie i zespole,
- naśladuje zachowania społeczne nauczyciela,
- ćwiczy i bawi się dbając o przestrzeganie zasad fair-play,
- podejmuje wyzwania nie traktując ich jak rywalizację czy powody do prześcigania innych uczestników, a dla ulepszania własnych możliwości,
- wyraża troskę o innych podczas zachowywania ciszy w trakcie ćwiczeń relaksacyjnych i oddechowych.
Fizyczny obszar rozwoju. Uczeń:
- orientuje się w obszarze własnego ciała podczas zabaw ruchowych i tanecznych,
- wykonuje ćwiczenia podczas zabaw ruchowych zgodnie z instrukcją nauczyciela,
- naśladuje ruchy i ćwiczenia z zakresu motoryki dużej i małej,
- ćwiczy mięśnie posturalne, wzmacnia mięśnie przykręgosłupowe,
- oddycha miarowo, celowo wydłużając kolejne wdechy i wydechy,
- wykonuje zadania motoryki małej i ruchy precyzyjne podczas układania puzzli,
- wykonuje ćwiczenia ruchowe wymagające współpracy w duecie, grupie i zespole,
- rozwija umiejętność utrzymywania równowagi,
- wykonuje zadania i ćwiczenia wspierające rozwój integracji sensorycznej,
- orientuje się w przestrzeni,
- świadomie wycisza swoje ciało podczas relaksacji.
Emocjonalny obszar rozwoju. Uczeń:
- okazuje troskę wobec samego siebie i innych podczas zabaw,
- wyraża entuzjazm podczas ćwiczeń ruchowych w duecie, grupie i zespole,
- okazuje cierpliwość przed wykonaniem zadania w odpowiedniej kolejności,
- uczciwie przestrzega zasad podczas zabaw o charakterze sportowym,
- wspiera inne dzieci w wykonywaniu ćwiczeń,
- wyraża ekspresję emocjonalną podczas podejmowania wyzwań w zabawie pamięciowej,
- uspokaja się i relaksuje po wysiłku.
Metody i techniki:
- zabawa ruchowa,
- taniec,
- ćwiczenia oddechowe,
- puzzle,
- ścieżka sensoryczna,
- tor przeszkód,
- ćwiczenia na koncentrację uwagi,
- dopasowywanie, szeregowanie,
- gry i zadania zespołowe i w parach,
- burza mózgów,
- ćwiczenia pamięci,
- zabawa na orientację w przestrzeni,
- pogadanka, dyskusja, prezentacja,
- literowanie,
- kalambury,
- relaksacja.
Narzędzia, materiały:
- muzyka jak pozytywka odtwarzająca takie utwory jak linia melodyczna do „Harrego Pottera” lub „Piratów z Karaibów”,
- wydrukowane banknoty 10 zł, 20 zł i 50 zł pocięte w formie puzzli,
- fikcyjne monety w dużej ilości: 1zł, 2 zł, 5 zł oraz banknoty: 10 zł, 20 zł i 50 zł – powinno być ich tyle, aby każdy uczeń otrzymał do swojego „portfela” 200 zł,
- dwie torby na zakupy dostosowane do wzrostu dzieci, kilka zabawek włożonych do środka toreb, obręcze hula-hop, guma gimnastyczna (lub inny rodzaj równoważni), gumy do skakania, skakanki, duże klocki (przeszkody), folia bąbelkowa,
- ilustracje różnych sklepów, w których robimy zakupy: spożywczy, sportowy, z zabawkami, z artykułami biurowymi, apteka, warzywniak, mięsny, piekarnia, odzieżowy, księgarnia, jubiler, zoologiczny, z pamiątkami, ze sprzętem RTV i AGD, itp.,
- ilustracje po jednym produkcie z danego sklepu z opisem cenowym, np. ziemniaki 7zł/kg, rower – 1000 zł, zestaw lego – 500 zł, zestaw zeszytów – 20 zł, lekartswo na kaszel – 15 zł, puszka tuńczyka – 8zł, chleb – 5 zł, bluzka – 50 zł, książka – 45 zł, naszyjnik – 300 zł, karma dla psa – 100 zł, magnes na lodówkę – 10 zł, telewizor – 2000 zł,
- taśma klejąca,
- duża dmuchana piłka do siedzenia i rurka,
- farby lub kredki do malowania ciała,
- muzyka relaksacyjna.
PIGUŁKA WIEDZY DLA NAUCZYCIELA:
- liczne badania pedagogiczno-naukowe pokazują, iż dzieci już w wieku przedszkolnym wykazują duże zainteresowanie pieniędzmi, rozumieją zjawisko zarabiania i ich wydawania, pojmują, iż jest to wartość ściśle związana z pracą, za którą przysługuje wynagrodzenie finansowe, dzięki któremu mogą np. iść z rodzicami na lody,
- nowe pokolenie pedagogów zwraca swoją uwagę w kierunku edukacji przedsiębiorczej, czego przykładem jest innowacyjny program nauczania pt. „Mały Przedsiębiorca” autorstwa Wioletty Poźniak-Bartkowiak realizowany w jej prywatnych placówkach: przedszkolu i podstawowej szkole niepublicznej „Ślimaczek” w Zielonej Górze,
- autorka zwraca uwagę, iż jedną z przyczyn takiej zmiany w rozwoju inteligencji ekonomicznej dzieci na przestrzeni raptem dwóch pokoleń może być intensywnie rozwijającej się technologii informacyjnej, z której również powinniśmy czerpać jak najwięcej,
- należy zwrócić szczególną uwagę, iż podstawa programowa obejmuje cele kształcenia i wychowania w zakresie: edukacji polonistycznej, języka obcego nowożytnego, edukacji muzycznej, plastycznej, społecznej, przyrodniczej, matematycznej, komputerowej, technicznej, wychowania fizycznego i etyki, a nie uwzględniono dotąd edukacji ekonomicznej, która leży w obszarze najbliższych zainteresowań uczniów,
- program „Mały Przedsiębiorca” wyżej wymienionej autorki zakłada nabywanie przez uczniów kompetencji niezbędnych do dalszej nauki i późniejszego życia zawodowego, aby w przyszłości mieli możliwość pełnej osobistej samorealizacji i urzeczywistniania się w społeczeństwie wymagających wielorakich kompetencji osobistych,
- podstawami edukacji ku przedsiębiorczości dzieci jest zaznajomienie podopiecznych z zagadnieniami związanymi z oszczędzaniem i ekonomią, warto więc zaangażować w realizację programu rodziców uczniów,
- realizowanie programu edukacji ekonomicznej może odbywać się równolegle z realizowaniem celów przypisanych do zajęć językowych, matematycznych, przyrodniczych, plastycznych – do czego szczególnie zachęcam,
- podczas zajęć każde z uczniów będzie dysponowało sztucznymi pieniędzmi: 4 x 1 zł, 3 x 2 zł i 2 x 5 zł oraz 2 x 10 zł, 3 x 20 zł i 2 x 50 zł – łącznie każdy uczeń będzie miał na ławce 200 zł, mimo, iż dzieci nie liczą jeszcze w tak ogromnym zakresie. Jest to innowacyjne i eksperymentalne podejście, które ma dzieciom pokazać, ile co kosztuje, na co się wydaje jakie pieniądze, ile ich wówczas znika, a ile zostaje. Nie będą to zadania z odejmowania i dodawania, a obserwacja zjawisk związanych z obrotem pieniędzmi. Z moich osobistych obserwacji podczas prowadzenia jakościowych badań doktorskich w najstarszej grupie przedszkolnej z użyciem tego typu prezentacji za pomocą fikcyjnych banknotów i monet dzieci bez problemu operowały pokazywanymi wartościami w rozumieniu „wydałeś” i „zostało”.
Grupy wiekowe: starsze przedszkolaki.
Przebieg zajęć:
Wyjdźcie zza ławek i biurka. Włącz utwór muzyczny do tańca, ale jednocześnie budzący skojarzenie ze sklepem z zabawkami, np. pozytywka odtwarzająca takie utwory jak linia melodyczna do „Harrego Pottera” lub „Piratów z Karaibów”. Zaproponuj zabawę, podczas której uczestnicy będą udawali lalki, kukiełki lub inne marionetki. Udawajcie ruchy tak, jakbyście byli zaczepieni na sznureczkach. Raz wolniej, raz szybciej. Dzieci mogą kolejno proponować rodzaje kroków, np. wymachy rękoma, przysiady, kopnięcia czy inne taneczne ruchy, a nawet podskoki.
Zabaw pokazujących sposoby regulowania własnego oddechu nigdy za mało. Dlatego zachęcam do regularnego wdrażania tego rodzaju ćwiczeń, szczególnie...
Propozycja zamieszczonej bajki włącza do zajęć dowolną lalkę lub...