
Schematy Pracy

Propozycja zamieszczonej bajki włącza do zajęć dowolną lalkę lub...
PROGRAM ZAJĘĆ TERAPII Z PSEM DLA DZIECKA z autyzmem atypowym i psem na cały rok szkolny
Imię i nazwisko dziecka: chłopiec, 6 lat
Na podstawie orzeczenia nr XXX. o potrzebie kształcenia specjalnego oraz opinii nr XXX wydanych przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną nr 1 w XXX.
Diagnoza funkcjonalna istotna do opracowania programu terapii z psem:
- chłopiec z diagnozą autyzmu atypowego,
- zaburzenia hiperkinetyczne z deficytem uwagi,
- poziom intelektualny w sferze niewerbalnej w granicach normy,
- obniżona sprawność grafomotoryczna, nieprawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego,
- motoryka mała, sprawność manualna oraz koordynacja wzrokowo – ruchowa na obniżonym poziomie,
- nie radzi sobie z niepowodzeniami, brak umiejętności radzenia sobie z sytuacjami trudnymi, autoagresja i agresja wobec dzieci,
- nie zawsze rozumie normy i zasady społeczne,
- zachowania oporowe, nadaktywność ruchowa,
- niska koncentracja uwagi, zmienna motywacja do pracy,
- impulsywność reakcji nieadekwatnych do sytuacji,
- opóźniony rozwój mowy, echolalie,
- tendencje do samostanowienia.
Mocne strony chłopca:
- lateralizacja prawostronna,
- poziom intelektualny w sferze niewerbalnej w granicach normy,
- percepcja wzrokowa,
- buduje wieżę z klocków,
- dopasowuje elementy, dzieli na zbiory,
- prosi o pomoc, gdy jej potrzebuje.
Stymulacja rozwoju językowego ściśle powiązana z aktywnością poznawczą chłopca, wzbogacanie słownictwa czynnego i biernego.
Stwarzanie warunków sprzyjających powstawaniu spontanicznych sytuacji dialogowych, pozwalających dziecku odkrywać reguły zachowań społecznych.
Kształtowanie nawyku uważnego słuchania i komunikowania się z innymi, rozwijanie kompetencji społecznych.
Poszerzenie zakresu wiadomości o sobie i otaczającym świecie.
Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z porażkami, stresem i sytuacjami trudnymi.
Wzmacnianie motywacji do podejmowania wysiłku intelektualnego.
Redukowanie zachowań niepożądanych.
- ćwiczenia rozwijające mowę czynną i bierną,
- ćwiczenia wzbogacające słownictwo oraz nabywanie wiedzy o otaczającym świecie,
- ćwiczenia koncentracji uwagi i skupienia na wykonywanym zadaniu, zadania motywujące do podejmowania wysiłku intelektualnego,
- praca na emocjach i z emocjami własnymi...
Propozycja zamieszczonej bajki włącza do zajęć dowolną lalkę lub...